آخرین مهلت وکالتی کردن حساب برای طرح ایران خودرو در سال ۱۴۰۳ + مهلت ثبت نام شورای نگهبان اساس‌نامه منطقه آزاد تجاری دوغارون را تأیید کرد نرخ جدید جریمه نگه داشتن خودرو در صحنه تصادفات خسارتی چقدر است؟ سایپا شرایط خرید و تبدیل خودرو شاهین‌پلاس‌ را اعلام کرد رشد ۳۰ درصدی مصرف گوشت مرغ در یکسال اخیر رشد ۹۱ درصدی هزینه پرورش گوساله در تیر ماه ۱۴۰۳ گزارش مرکز آمار از کاهش ۲۸ درصد مصرف گوشت قرمز معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی: تغییری در روند فعالیت صنایع استان نداریم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: انعطاف‌پذیری صنایع خراسان‌رضوی دربرابر تغییرات ناگهانی متغیر‌های اقتصادی کم است نرخ امروز طلا و سکه در مشهد اعلام شد (یکشنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۳) دیوار کوتاه بخش صنعت در ناترازی‌های انرژی | نجابت صنعتگران در خراسان‌رضوی سهم قطعی‌های برق را بیشتر کرده است ۲۵ نانوایی حجم‌پز در رینگ دوم حرم امام‌رضا(ع)، در دهه پایانی ماه صفر فعال می‌شوند پلیس به زائران اربعین هشدار داد؛ از دلالان ارز نخرید قیمت بلیت پرواز مشهد به نجف، اهواز و بندرعباس (۲۸ مرداد ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (یکشنبه، ۲۸ مرداد ۱۴۰۳) توسعه صادرات خراسان رضوی با همراهی بخش خصوصی و دولتی ویدئو| از سیتروئن سی ۳ تا سایپا سیلک معدوم سازی ۸۴۳ دستگاه غیرمجاز استخراج رمزارز در خراسان رضوی (۲۷ مرداد ۱۴۰۳) تعطیلی ۲ هفته‌ای کارخانجات مشهد تکذیب شد عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی: اقتصاد شفافی نداریم | آقای پزشکیان در پی حل مسئله تحریم‌ها باشد آغاز طرح فروش مدیران خودرو از فردا (یکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳) + جدول قیمت
سرخط خبرها

دیوار کوتاه بخش صنعت در ناترازی‌های انرژی | نجابت صنعتگران در خراسان‌رضوی سهم قطعی‌های برق را بیشتر کرده است

  • کد خبر: ۲۴۵۹۱۴
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۵
دیوار کوتاه بخش صنعت در ناترازی‌های انرژی | نجابت صنعتگران در خراسان‌رضوی سهم قطعی‌های برق را بیشتر کرده است
در حال حاضر از تعداد ۳۸ میلیون مشترک برق در کشور، ۳۵ درصد صنعتی هستند؛ اما بیشترین فشار بابت خاموشی‌های اجباری به‌منظور حفظ برق در بخش خانگی، بر روی صنایع اعمال می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز، چند سالی است که کشور درگیر موضوع ناترازی انرژی است که روزبه‌روز هم افزایش پیدا می‌کند و اکنون این ناترازی به عدد ۱۲ هزار مگاوات رسیده است؛ به‌طوری‌که تعطیلی واحد‌های صنعتی هم به ۳۶ ساعت رسیده که این قطعی‌های مستمر در نهایت، تعدیل نیروی کار در واحد‌ها و کاهش تولید را به همراه دارد و برخلاف شعار سال مبنی بر جهش تولید است.

در حال حاضر از تعداد ۳۸ میلیون مشترک برق در کشور، ۳۵ درصد صنعتی هستند؛ اما بیشترین فشار بابت خاموشی‌های اجباری به‌منظور حفظ برق در بخش خانگی بر روی صنایع اعمال می‌شود.

دبیر انجمن مدیران صنایع خراسان‌رضوی در گفتگو با خبرنگار شهرآرانیوز در خصوص قطعی‌های برق در استان تصریح کرد: امسال در خراسان‌رضوی، میزان قطعی‌ها نسبت به پارسال بیشتر شده است. در سال گذشته، اگر قطعی در حد ۱۰ تا ۱۲ ساعت در هفته بود. امسال به ۳۶ ساعت تعطیلی هفتگی در واحد‌های صنعتی رسیده است.

امیرمهدی مرادی افزود: نجابت بیش‌ازحد صنعتگران خراسان‌رضوی باعث شده در این استان نسبت به سایر استان‌ها قطعی‌های برق سلیقه‌ای رفتار شود. در برخی استان‌ها داریم که قطعی واحدها به ۳۶ ساعت نمی‌رسد و متأسفانه سوء‌مدیریت باعث شده تولیدکنندگان و صنعتگران با مشکلات زیادی مواجه شوند.

استثنائات در قطعی‌ها شامل حال تولید‌کنندگان استان نمی‌شود

مرادی بیان کرد: باوجود اینکه یک‌سری صنایع از قطعی برق مستثنا هستند و در سایر استان‌ها هم این قانون رعایت می‌شود، اما در استان ما این قانون و استثنائات رعایت نمی‌شود. صنایع غذایی، دارویی، تولید پوشک و سردخانه‌ها به‌صورت کامل از قطعی‌های برق معاف بودند. اما تمام این قطعی‌های برق در استان خراسان‌رضوی اعمال شده است و تنهادلیلش هم نجابت صنعتگران استان خراسان‌رضوی و ضعف مدیریت در سهم‌خواهی برای استان است.

وی گفت: متأسفانه در ناترازی‌های انرژی همه بار بر دوش صنعت تحمیل شده است. در حالی که در شرایط موجود، این قطعی باید بر همه بخش‌ها تحمیل شود؛ نه‌فقط به بخشی که ارزش‌افزوده تولید می‌کند. حمایت از بخش تولید بر کاهش موانع تولید تأثیرگذار است و بدون رفع مشکلات نمی‌توان انتظار رشد تولید و صادرات داشت.

دبیر انجمن مدیران صنایع استان یادآور شد: بعضی از سیستم‌های تولیدی ما، بخش قابل‌توجهی از پرسنل آن‌ها خانم‌ها هستند. قطعی برق که شیفت‌بندی برای کار را به همراه دارد، برای این قشر جامعه که محدودیت‌هایی دارند، مشکل ایجاد کرده است.

با توجه به شرایط موجود، صنایع باید در مسیر تولید انرژی خورشیدی قرار بگیرند

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی نیز در گفتگو با شهرآرانیوز بیان کرد: با توجه به شرایط موجود، صنایع عملاً هیچ راهی ندارند و باید در مسیر تولید انرژی خورشیدی قرار بگیرند؛ چراکه ناترازی انرژی به این زودی‌ها حل نخواهد شد. شدت مصرف برق در حوزه‌های غیرمولد بسیار زیاد است. اما حوزه صنایع که یک حوزه مولد بوده، در سال گذشته تنها ۸ درصد مصرف انرژی داشته است.

نسرین یوسفی گفت: باوجود اینکه از ۱۲ ساعت قطعی، اکنون به ۳۶ ساعت قطعی برق در هفته رسیده‌ایم، لازم است دولت اقداماتی را انجام دهد و این فشار مصرف برق اصناف و بخش خانوار را که قطعی برق صنایع را به ارمغان آورده، از بخش صنایع بردارد.

وی افزود: بحث هوشمندسازی یکی از موضوعاتی است که دولت باید به سمت آن برود و اگر فردی مصرف بیش‌ازحد برق دارد، باید هزینه برق را با قیمتی واقعی پرداخت کند. طبق آمار مرکز پژوهش‌ها در سال ۱۴۰۲، قیمت هر کیلووات برق ۵۸۰۰ تومان است درصورتی‌که این برق در بخش خانگی، حدود ۲۰ تومان دریافت می‌شود که لازمه‌اش این است که به سمت سیستم‌های هوشمندسازی برویم و فرهنگ‌سازی کنیم که اگر کسی مصرف بیشتری می‌خواهد داشته باشد باید هزینه آن را هم پرداخت کند؛ نه‌اینکه بهای آن را بخش صنعت با پرداخت این هزینه، قطعی برق و توقف تولید بپردازد.

یوسفی عنوان کرد: امیدواریم در دولت چهاردهم، تمام محور‌های حوزه انرژی مورد بررسی قرار بگیرد؛ یعنی هم بحث بهینه‌سازی، هم حوزه خانگی، هم اصناف و هم صنعت در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: احداث نیروگاه انرژی تجدیدپذیر بهترین نوع نیروگاه است که بیشترین فواید را برای کشور دارد و مسلماً برای ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه انرژی خورشیدی، نیازمند سرمایه‌گذاری است که حمایت دولت در این حوزه بیشتر از همیشه مورد نیاز است. اگر دولت کمک نکند، مسلماً بخش خصوصی هم نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. بخش خصوصی وظایفی دارد و دولت در حوزه زیرساختی باید پای کار بیاید و بستر رشد صنعت و صنایع را فراهم کند.

قطعی برق روزانه هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان صدمه می‌زند

رئیس خانه صنعت و معدن خراسان‌رضوی  هم در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرانیوز، اشاره به این موضوع دارد که قطعی برق، روزانه هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان صدمه می‌زند.

به گفته فیروز ابراهیمی، سال گذشته قطعی برق در بخش صنعت ۱۲ ساعت بود، اما امسال این قطعی در هفته به ۳۶ ساعت رسیده است و این، عملاً ۳۰ درصد تولید استان را کاهش می‌دهد.

وی تأکید کرد: تولیدات صنعتی استان سالانه بالغ بر ۳۵۰ هزار میلیارد تومان است؛ یعنی هر یک روز تعطیلی، هزار میلیارد تومان به اقتصاد استان زیان وارد می‌کند. بنابراین با تدبیر، سرمایه‌گذاری، مشارکت مردم و تقسیم عادلانه این ناترازی، می‌توان بار را که برخلاف قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی است، از روی دوش حوزه تولید برداریم.

رئیس خانه صنعت و معدن استان یادآور شد: تنهاحوزه‌ای که باید مورد حمایت قرار گیرد، متأسفانه اولین حوزه‌ای است که در کمبود‌ها مورد هدف قرار می‌گیرد.

ابراهیمی افزود: کل شهرک‌های صنعتی استان فقط ۳ درصد از گاز استان را مصرف می‌کند، اما به مجرد اینکه با برودت ناچیز دما مواجه می‌شویم، گاز این بخش را قطع می‌کنیم؛ باوجود اینکه این، درتضاد با مصالح، منافع ملی و اولویت‌داربودن تولید که رهبری بر آن تأکید دارند، است.

دلیل ناترازی برق در استان چیست؟

نخستین مشکل صنعت برق خراسان‌رضوی که اهمیت زیادی دارد، تأمین سوخت آن است. سوخت نیروگاه‌های برق، گاز است؛ اما نیروگاه‌های این استان در فصول مختلف سال نمی‌توانند به طور کامل گاز موردنیاز خود را تأمین کنند و ناگزیر به استفاده از سوخت مایع می‌شوند. اما استفاده از سوخت مایع، زمان انجام تعمیرات نیروگاه را جلو می‌اندازد و درنهایت تعمیرات پیاپی و زودهنگام، باعث توقف کار نیروگاه‌ها می‌شود.

مشکل دوم صنعت برق، مربوط به نیروگاه‌های برقابی است؛ زیرا ۱۲ هزار مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های برقابی در کشور تأمین می‌شود که خشک‌سالی آن‌ها را از مدار تولید خارج می‌کند؛ همان اتفاقی که پارسال در پی خشک‌سالی رخ داد و نیروگاه جدیدی نیز جایگزین آن‌ها نشد تا کسری تولید برق را جبران کند.

در این راستا، دولت‌مردان معتقدند که اختلاف هزینه و درآمد در بخش برق روزبه‌روز در حال افزایش است و لذا با نرخ‌های کنونی و تعرفه‌های فروش برق، این وضعیت منطقی نیست و هزینه‌های بهره‌برداری را تأمین نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->